ILUSTRAȚIILE (desene, scheme, fotografii, documente istorice) au un rol important în manualele școlare. Rol care însumează două întrebări:

1. Ce loc ocupă în funcție de disciplină și nivelul de studii (raportul cantitativ)?
2. În ce mod contribuie la realizarea obiectivelor didactice (raportul de calitate)?

1.
Echilibrul recomandat dintre ilustrații și text: (minimum% raport text/ilustrații)
școala primară
• limba franceză  60/20
• matematica  70/10
• științele naturale 10/60
gimnaziu/liceu
• limba franceză  70/10
• matematica 60/30(geometria), 0(algebra)
• științele naturale 40/40

2.
Deosebim două criterii:
1. corespunde obiectivelor didactice de bază. (Da/Nu)
2. conține informatie originală (care lipsește în text). (Da/Nu)

Repartizînd aceste criterii, obținem patru niveluri cu următoarele caracteristici:

I. (1Da+2Da)
• Suprimarea ei face imposibilă înțelegerea sensului.
• Ea trebuie neapărat utilizată în procesul de studii.
Ex.: Desen care reprezintă etapele unui proces.

II. (1Da+2Nu)
• Contine anumite informații care lipsesc în text.
• Suprimarea ei limitează înțelegerea textului.
E de dorit ca ea să fie utilizată în procesul de studii.
Ex.: Schema rezolvării unei probleme de matemadică.

III. (1Nu+2Da)
• Aduce o informație originală, paralelă informației și obiectivelor didactice de bază.
• Poate fi exploatată dacă ramâne timp sau individual de către elev.
Ex.: Desen care ilustrează un cuvânt într-un text.

IV. (1Nu+2Nu)
• Are un rol pur ilustrativ.
• De regulă nu este solicitată în procesul de studii sau este întrebuințată doar ca motivare externă.
Ex.: Vinietă care ilustrează un text.

Sursa: Des manuels scolaires pour apprendre, Concevoir, évaluer, utiliser, François-Marie Gerard, Xavier Roegiers

Vitalie Coroban